Alt som skjer i Oslo og omegn - samlet på ett sted

Høyere fravær på ungdomstrinnet enn på barnetrinnet

Tomt klasserom med rader av pulter og stoler. Pultene har lyse bordplater og metallbein. Gulvet er lysegrønt. Sollys skinner inn fra vinduer og lager skygger på gulvet. (Bildebeskrivelsen er laget av en KI-tjeneste) FOTO: Veslemøy Marie Grilstad Prøis/NRK
Tomt klasserom med rader av pulter og stoler. Pultene har lyse bordplater og metallbein. Gulvet er lysegrønt. Sollys skinner inn fra vinduer og lager skygger på gulvet. (Bildebeskrivelsen er laget av en KI-tjeneste) FOTO: Veslemøy Marie Grilstad Prøis/NRK

Fraværet i Osloskolen er høyere på ungdomstrinnet enn på barnetrinnet. Det viser fraværstallene for alle Oslos grunnskoler, som ble publisert i dag. – Én årsak kan være at det er større bevissthet blant lærerne i ungdomsskolen om å føre fravær fordi det skal føres på vitnemålet, sier byråden for utdanning, Julie Remen Midtgarden. Hun synes det er bra at tallene publiseres. – Nå må vi jobbe videre og finne ut av hvorfor det er sånn. Da kan det hjelpe oss til å sette inn riktig forebygging og riktig tiltak tidlig nok, legger Midtgarden til. Det er første gang det publiseres fraværstall for de helt ned til første klasse i Osloskolen.

ANNONSE
Let's Pixel AS