Høyere fravær på ungdomstrinnet enn på barnetrinnet

Fraværet i Osloskolen er høyere på ungdomstrinnet enn på barnetrinnet. Det viser fraværstallene for alle Oslos grunnskoler, som ble publisert i dag. – Én årsak kan være at det er større bevissthet blant lærerne i ungdomsskolen om å føre fravær fordi det skal føres på vitnemålet, sier byråden for utdanning, Julie Remen Midtgarden. Hun synes det er bra at tallene publiseres. – Nå må vi jobbe videre og finne ut av hvorfor det er sånn. Da kan det hjelpe oss til å sette inn riktig forebygging og riktig tiltak tidlig nok, legger Midtgarden til. Det er første gang det publiseres fraværstall for de helt ned til første klasse i Osloskolen.