Alt som skjer i Oslo og omegn - samlet på ett sted

Nesten 10 millioner for å bekjempe tannlegeskrekk

Tannlege utfører tannpleie på en pasient. Tannlegen flytter et røntgenapparat over ansiktet til pasienten. Vi ser over skulderen til tannlegen og ser kun en lilla klut som har blitt lagt over ansiktet til pasienten, med et hull til munnen. FOTO: NRK
Tannlege utfører tannpleie på en pasient. Tannlegen flytter et røntgenapparat over ansiktet til pasienten. Vi ser over skulderen til tannlegen og ser kun en lilla klut som har blitt lagt over ansiktet til pasienten, med et hull til munnen. FOTO: NRK

Regjeringen deler nå ut midler til bekjempelse av tannlegeskrekk, og Akershus får 9,6 millioner kroner. Pengene skal styrke tilrettelagt tannbehandling. Med blant annet psykolog og angstbehandling til personer som har vært utsatt for tortur, overgrep eller av andre grunner er redd for å gå til tannlegen. – Pengene skal hjelpe menneskene med sin angst, sånn at de tør å gå til tannlegen, sier Ragnhild Bergheim i Arbeiderpartiet.

ANNONSE
Octavian Forlag - Goldfinger